Είναι ίσως το αρχιτεκτονικό ύφος που έχει πάρει αρχετυπική διάσταση καθώς τα κτήρια που το ακολουθούν τα συναντάμε όχι μόνο στην εποχή της ανόδου του, δηλαδή τη δεκαετία του ’30 στις γκανγκστερικές ταινίες, αλλά και σε ταινίες που απευθύνονται στο μέλλον, όπως το Blade runner.
Οι γραμμές που κάνανε ιδιαίτερο αυτό το στυλ οδηγούσε τα χέρια των αρχιτεκτόνων που χτίζανε την περίφημη εποχή των ουρανοξυστών. Η μητρόπολή του καπιταλισμού, το Μανχάταν, ήταν ντυμένο με την αισθητική του κι αυτή περνούσε σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητας. Τα ασπρόμαυρα παπούτσια που μισοκαλύπτονταν από το διπλωμένο ρεβέρ στο μπατζάκι του κολλαριστού με την κοφτερή τσάκιση ριγέ παντελονιού τη στιγμή που βγαίνει από την ογκώδη και γεμάτη καμπύλες Chrysler. Ο πυκνός καπνός του πούρου που παίζει με τον βαρύ αέρα της Νέας Υόρκης και τους κοντούς βοστρύχους στα ξανθά μαλλιά της κοπέλας που συνοδεύει, με το κατακόκκινο κραγιόν.
Αλλά και στα φημισμένα παράλια της Γαλλίας και Ιταλίας με τα χοντρά κοκάλινα χρωματιστά γυαλιά και τα ριγέ μαγιό, υπό τους ήχους του Duke Ellington. Το Art Deco είχε κατακλύσει τους πάντες και τα πάντα. Αυτό που ζητούσαν οι εμπνευστές του και απευθύνονταν στους λίγους αφομοιώθηκε τελικά από το λαό, έπρεπε όμως πρώτα να αποστασιοποιηθεί και, αν και μοντέρνο το ίδιο, θα αντικατασταθεί από έναν ισοπεδωτικό Μοντερνισμό που άφησε έξω κάθε ιδιαιτερότητα.Η αρχιτεκτονική και το design θα εξακολουθήσει να εξελίσσετε αλλά περισσότερο φέρει μέσα του την αποστροφή του κόσμου για τις μεγαλουπόλεις, γι’ αυτές τις πολιτιστικές χοάνες που γιγαντώνονται και καταβροχθίζουν το ιδιαίτερο και το όμορφο αντικαθιστώντας το με το άκρως πρακτικό. Έτσι τα κτήρια θα γίνουν τετράγωνα, σε αντίθεση με την αισθητική του Art Deco που παρατηρώντας την θυμίζει περισσότερο τις πυραμίδες των Μάγιας και θα μπορούσαν πολύ εύκολα να αποτελέσουν αξεσουάρ ολκής για όλες τις αισθητικές και τεχνοτροπίες.
Καθόλου αποκεκομμένη, όπως αρχικά νόμιζαν, από την Art Nouveau, καθώς στο ύφος της περιελάμβανε τόσο τις γεωμετρικές γραμμές όσο και τις καμπύλες, καθιέρωσε το επιτηδευμένο μέσα από μια σκοπιμότητα που ατένιζε προς τη μεριά του πρακτικού περισσότερο και όχι του αισθητικού, η εξέλιξη όμως της αρχιτεκτονικής την καθιέρωσε σαν το υπέρτατο σχεδιαστικό ύφος καταλήγοντας τελικά να κουβαλάει τη σχεδιαστική πανάκια του Art Nouveau που την κατηγορούσαν για την υπερβολή στη διακόσμηση. Διακόσμηση για τη διακόσμηση χωρίς καμία χρηστικότητα.
Η αισθητική πραγματικότητα της πρώτης και δεύτερης δεκαετίας του 20 αιώνα υφαίνεται τόσο από την αρχιτεκτονική όσο και από τις καλλιτεχνικές τάσεις όπως η Avant Garde, ο Κυβισμός και ο Φουτουρισμός. Ετερόκλητη και εκκωφαντική στην έκφρασή της η Art Deco πετυχαίνει την απόλυτη αρμονία καθιερώνοντας τον θρίαμβο της ανομοιογένειας που σήμερα είναι πιο ξεκάθαρη από κάθε άλλη φορά και αναδεικνύει την εκλεπτυσμένη τερπνότητα μέσα από την πίστη σε αυτήν όσων την υιοθέτησαν.
Είναι από τις ταινίες που σε σημαδεύουν. Τι να πεις για την ατμόσφαιρα, μόνο η βροχή! Αυτό το θολό, μουντό και συμπυκνωμένο τοπίο. Σε υποβάλει!!!
Τι μου θυμησες τωρα!!!!….Το .Blade Runner……τι ταινια!!!!Τις λατρευω αυτες τις ταινιες που δινουν μια αποψη για το πως θα ειναι το μελλον της γης!!!!!!!!!!! Θυμασαι που μονιμως εβρεχε στην ταινια?